zondag 12 september 2010

Nachricht aus der Schweiz 3: Aeschi

Aeschi, als ik hieraan terug dacht, dan dacht ik precies te weten waar het huis van Stähli ligt, het gemeente huis, de bank, het hallenbad, de fontein en Bärentätze. In mijn gedachten is het er ook altijd mooi weer!
De mooiste herinneringen uit mijn jeugd liggen hier. Heel graag wilde ik er dan ook weer eens naar toe.
Zittend op een balkon aan de overkant van de Thunersee slaan de twijfels toe, ik wil mijn gedachtengoed houden zoals het is, niet verpesten. Wat nou als het slecht weer is bij aankomst in Aeschi, dan overschrijft dat vast mijn zonnige "blick" op dit prachtige dorp. Of een vervallen pand wat vroeger zo mooi was of erger nog nieuwbouw! Gelukkig: niets van dit alles!
Aeschi is nog net zo mooi als vroeger: De zon scheen prachtig en iedere straatsteen lag nog precies hoe ik hem onthouden had. Alles is er nog: Het huis van Stähli, die Gemeindeverwaltung, de bank, het zwembad, Bärentätze en de fontein die mijn zoon net zo mooi vind als ik vroeger.
Natuurlijk kan ook in een bergdorp de buurtsuper van mevrouw Kummer niet concureren met de grote jongens en zit er nu een grote Denner achter hotel Niesen. En ook het Lädely lijkt het niet te redden: Het huis boven de winkel wordt helemaal gerestaureerd maar de etalages zijn zo goed als leeg. Ik hoop op een doorstart. Gelukkig is mijn herinnering gebleven zoals hij was en zelfs hier en daar wat aangescherpt. Ik kon mij namelijk niet herinneren waar het weggetje van de Chilbi (bij Hotel Niesen rechtsaf) heen ging. Interlaken! Een nostalgische dag om ook nooit meer te vergeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten